kiut miut

10 Nov 2012

Perjalanan Sebelum,Selepas Ot..

Alhamdulillah..setelah mhadapi pelbagai dugaan dpt jak maria mconteng kembali dlm blog ni..huhuhu..oke la xmau ckp yg entah  hape2 dah kali ni..sebab ada yg bertanya lagi pasal entry Ot..huhuhu..sory k...jom layaz...pesan awl2,,entry yg panjang k..sila sediakn air,jajan2 ke..ape ke dulu taw..supaya bila haus n lapar anda still dpt mbaca..hahahahha :P

Ahad 14/10/12
Serah diri di HTAA..masuk wad tingkat 4C..mula dpt kwn baru..ada kwn yg lepas Ot tonsil..kesian sgt teruk keadaan nya..adakah maria begitu atau lebih teruk..hanya Tuhan yg tahu...ambil drh 2 3 kali,masuk jarum di tangan..for info..doc ckp jarum tuk Ot adalah pling besar yg dgunakan..so bg yg dah pnh kena msuk jarum yg kes biasa2 tu adalah yg kecil je..n bukan jarum just mcm wayar je..adus..terus tkedu..alamak yg tu pn sakit ni yg pling besar..uwaaa..sabow je lah..dah la 2 kali cucuk drh xkeluar..dah tukar tangan lain pulak..huhuh...pukul 12malam,start puasa n dpt taw turn no 3 tuk Ot esoknya..terus xlelap tido+akk sebelah katil ni jenis mulut bising..dia pun takut...uwaaa...

Isnin 15/10/12
DupDapDupDap makin terasa..Tekak kehausan..turn Ot yg pertama dah ditolak pukul 7.45pg..turn ke2 kwn sblah katil pulak..Masyallah makin terasa takut tp berlagak steady..hakhakhak..dan akhirnya turn diriku..mujur sempat Ciks dtg..mula proses mnukar baju tuk ke Dewan bedah.sampai dewan bedah pula kena tukar skali lagi baju dan juga mula nak terkencing pulak..padahal dah pun tdi..takut sgt kot..dlm toilet air paip pulak terpancut kena di bju n seluar...alah kena tukar baju semula..so total baju yg ditukar adalah 3..hahaha..taw hebat kan?docktor pun ckp..hahaa

Baring diatas katil yg dikerumi ramai sgt doktr n juga nurse dlm 15++org mcm tu..malu sehh..dah la terketar2..(sejuk sgt +takut)..sambil katil dtolak dah siap pesan dgn pakar bius plez snap tonsil yg diOt tu..oke.."i will send at y email"..dah smpai betul2 kt dlm bilik yg bakal diOt tu..wahh..mcm2 peralatan dlm bilik tu..lampu besar yg biasa tgk dlm Tv tu ada dpn mata..wahhh..takutt..baju yg dipkai tdi kena tangal n kira mcm bogel la juga..mcm buat selimut je baju tu..huhu...malu...doktr bedah mula menerangkan details2..n bertanya itu ini..soklan yg t'akhir kerja mana?dannnn tapppppppppp..

Maria..maria..maria..bangun dah siap..alhamdulillah..buka mata n buerrkkkk(muntah yg banyak)ohh baru taw still mgunakan bantuan oksigen..n maria pejamkn mata semula..katil mula ditolak tdgr suara emak ku"siti mariah ke tu"oke xpelah dah selamat..ank dia tido ni..rupanye mak maria juga menunggu..terharu..hanya dpt mdgr suara itupun terasa sayup sgt..(Ot mgmbil masa 2 jam setengah)

sampai di wad,muntah sekali lagi yg banyak..dan sempat nmpk bayang cikS dan  terus xsedar...Ciks ckp maria ditolak ke bilik saringan icu..separa kritikal sbb tekanan drh drop tllu rendah..lebih dr 6jam tekanan mula stabil dan ditolak semula ke dlm wad biasa..tido,tido dan tido tiba2 tdegr suara yg xasing..try buka mata..OMg...mertua ku..malunye..hahaha..gagahkn diri utk duduk,bckp,senyum dan juga salam..mereka balik tido lagi..akhirnya dikejutkn nurse...terus mintak buka wayar utk mandi..

dan segar...mata masih mengantuk..badan terasa longlai..kuat sunguh ubat bius..kwn sebelah dan dpn muntah muntah dan muntah..tapi maria?..Alhamdulillah...muntah 2 kali diawal sedar tu sudah mgeluarkn segalanya..syukur sgt..tapi tekak mula terasa perit..mula mgagahkan diri utk cuba menelan setitik air..perittt...

Selasa 16/10/12
yeaaa..dah boleh balik....syukur sgt..biarlah perit tangung kt rumah..dr dlm wad...hukhuk..kwn2 sebelah katil n dpn katil pun dah dpt balik...bestx...ohh lupa..kwn sbelah katil tu Ot hidung..dia xcdent tahun 2010..jd nk betulkan tulang hidung..kwn dpn katil tu..tonsil n belakang hidung like me..


*waktu nk mandi tu baru perasan..kan sebelum kena bius tu aq mmg dah tgl bju..dah tu baju pun warna putih ni baju hijau yg biasa dlm wad..alamak..siapakah yg pakaikan..?baju n seluar??OMG...
(doc bius xde pun send gambar kt email...)huhhhh..tipu....

2 ulasan:

Aida berkata...

emm..takutnye.

pasal sedar atau tidak tu,kita redha je lah. aida pun rasa buang fibroid pun bogel je kot.huhuhu.darurat dan kita berserah je pada allah.semoga cepat sembuh yer...

wann sury berkata...

alhamdulillah..maria selamaat....